Χριστόφορος Βερναρδάκης TwitterFacebookYouTubeLinkedInGoogle Plus
 



Broadcast live streaming video on Ustream



Πολιτική Συμπεριφορά
Αντικείμενο - Περιγραφή:
 
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η διερεύνηση της εκλογικής συμπεριφοράς και των παραμέτρων που την προσδιορίζουν. Το μάθημα επιχειρεί τόσο τη θεωρητική όσο και την εμπειρική διερεύνηση των εκλογών και της εκλογικής συμπεριφοράς. Αν και βάση αναφοράς είναι η ελληνική περίπτωση, το μάθημα μελετά και ζητήματα εκλογικής συμπεριφοράς στις Ευρωπαϊκές χώρες και στις ΗΠΑ.
 

Θεματικές Ενότητες:
 
1.      Εισαγωγή
2.      Η μελέτη της εκλογικής συμπεριφοράς: Θεωρητικές Προσεγγίσεις
3.      Παράμετροι της εκλογικής συμπεριφοράς
4.      Ειδικά θέματα, σύγχρονες διαστάσεις στη μελέτη της εκλογικής συμπεριφοράς
5.      Μέθοδοι και τεχνικές μελέτης της εκλογικής συμπεριφοράς
 

Διαδικασία και Τρόπος Αξιολόγησης:
 
Το μάθημα είναι σεμιναριακό - συμμετοχικό και απαιτεί την παρακολούθηση και συμμετοχή των φοιτητών/τριών στις συναντήσεις του.
 
Η επίδοση στο μάθημα είναι συνάρτηση της συμμετοχής και της επίδοσης των φοιτητών/τριών στη οργάνωση, διεξαγωγή μιας έρευνας εκλογικής συμπεριφοράς και στην επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων που θα προκύψουν από αυτή.
 
Προτεινόμενη έρευνα: «Η μελέτη των στοιχείων της εκλογικής συμπεριφοράς των φοιτητών των Σχολών του Ρεθύμνου του Πανεπιστημίου Κρήτης στις φοιτητικές εκλογές του Απριλίου 2005».
 
Κάθε φοιτητής/τρια θα πρέπει με το τέλος της έρευνας να συντάξει έκθεση (report) που θα περιλαμβάνει ανάλυση δεδομένων και θεωρητική τεκμηρίωση και να την παρουσιάσει.
 
Ο τελικός βαθμός προκύπτει από τη συνεκτίμηση όλων των παραπάνω δράσεων των φοιτητών στα πλαίσια του σεμιναρίου καθώς και από την επίδοση στην τελική προφορική εξέταση.
 

 Ενδεικτική Βιβλιογραφία - Πηγές:
 
Alesina, A. & H. Rosenthal (1995). Partisan Politics, Divided Government, and the Economy, Cambridge: Cambridge University Press.
Almond, G. A., και Verba, S. (1963). The Civic Culture (Political Attitudes and Democracy in Five Nations). Princeton, NJ: Princeton University Press.
Almond, G. A., και Verba, S. (1980). The Civic Culture Revisited. Boston: Little Brown.
Anderson, C. (1995). Blaming the Government: Citizens and the Economy in Five European Democracies. NY/London: M. E. Sharpe.
Anderson, C. J. (2000). ‘Economic Voting and Political Context: A Comparative Perspective’. Electoral Studies 19 (2-3).
Apter, D., (επιμ.). (1964). Ideology and Disconent. New York: Free Press.
Βερναρδάκης, Χρ. (1999). «Το Κομματικό Σύστημα 1995-1998: Ιδεολογικές Μετακινήσεις, Πολιτικές Συγγένειες και Χώροι Κομματικού Ανταγωνισμού» στο VPRC – Η Κοινή Γνώμη στην Ελλάδα, Έρευνες – Δημοσκοπήσεις 2000, Αθήνα: Νέα Σύνορα/Λιβάνης, σελ. 17-43.
Βερναρδάκης, Χρ. (2002). «Πολιτικές Ανακατατάξεις και Κοινωνικές Μετατοπίσεις: Περιοδολόγηση της Πολιτικής Σκηνής μετά της Εκλογές του Απριλίου 2000» στο Χρ. Βερναρδάκης, (επιμ.) Η Κοινή Γνώμη στην Ελλάδα, Έρευνες – Δημοσκοπήσεις 2002. Αθήνα: Νέα Σύνορα/Λιβάνης, σελ. 15-34.
Boy D. & Chiche J. (1999): La qualité des enquetes d’intention de vote: le cas des régionales de 1998. Στο Duhamel O. & Mechet Ph. (dir.), SOFRES - L’etat de l’opinion 1999, σ.237-253. Paris: Seuil (ελληνική μετάφραση στο VPRC – Η Κοινή Γνώμη στην Ελλάδα, Έρευνες – Δημοσκοπήσεις 2000, σ. 355-382. Αθήνα: Νέα Σύνορα/Λιβάνης).
Boy, D. & Mayer, N. (επ.) (1990). L’électeur français en questions, Paris: Presses de FNSP.
Boy, D. & Mayer, N. (επιμ) (1997). L’électeur a ses raisons, Paris: Presses de FNSP.
Brennan, G. & L. Lomasky (1993). Democracy & Decision: The Pure Theory of Electoral Preference, Cambridge: Cambridge Univeristy Press.
Budge, I. και Farlie. D. J. (1983). Explaining and Predicting Elections. London: George Allen & Unwin.
Budge, I., Crewe, I. και Farlie, D. (επιμ.) (1976). Party Identification and Beyond. New York: John Wiley. 
Butler, D. και Stokes, D. (1974). Political Change in Britain, London: MacMillan.
Campbell, A., Converse, P. E., Miller, W. E., και Stokes, D. (1960). The American Voter. New York: Wiley.
Campbell, A., Gurin, G., και Miller, W. E. (1954). The Voter Decides. Evanston: Row Peterson.
Cox, G. W. (1997). Making Votes Count: Strategic Coordination in World’s Electoral Systems. Cambridge: Cambridge University Press.
Converse, Ph. (1970). «Attitudes and non attitudes: continuation of a dialogue». Στο Τufte E. (eds.), The Quantitative Analysis of Social Problems, MA: Addison-Wesley.
Converse, P. E., και Pierce, R. (1985). ‘Measuring Partisanship’. Political Methodology 11.
Colloque de Nantes (1987): Geographie Sociale, Elections et Geographie, Actes du Colloque de Nantes 26-27 Mars 1987, ed. CNRS UA 915-Angers, Caen, Le Mans, Nantes, Rennes - Centre de publications de l'Universite de Caen.
Dahl, R. (1991). Modern Political Analysis. New Jersey: Prentice Hall.
Dalton, R. J. (1996). Citizen Politics: Public Opinion and Political Parties in Advanced Western Democracies. London: Chatham House Publishers.
Denver, D. (1994). Elections and Voting Behaviour in Britain. London: Philip Allen.
de Vaus, D. A. (2002). Surveys in Social Research. London: Routledge.
Fiorina, M., P. (1981). Retrospective Voting in American National Elections. New Haven, Conn.: Yale University Press.
Franklin, M. N. (1985). The Decline of Class Voting in Britain. Oxford: Clarendon Press.
Franklin, M. N. (1996). ‘European Elections and the European Voter’ στο European Union: Power and Policy-Making, Richardson, J. (, Richardson, J. (επιμ.). London: Routledge.
Fuchs, D., και Klingemann, H-D., (επιμ.) (1995). Citizens and the State: A Changing Relationship? Oxford: Oxford University Press.
Goodin, R., και Klingemann, H-D., (επιμ.) (1996). A New Handbook of Political Science. Oxford: Oxford University Press.
Grunberg, G. & Schweisguth, E. (1990). «Libéralisme culturel et libéralisme économique». Στο CEVIPOF, Boy, D. & Mayer, N. (dir.), L’électeur français en questions, Paris: Presses de FNSP.
Grunberg, G. & Schweisguth, E. (1997). «Recompositions idéologiques». Στο Boy, D. & Mayer, N. (dir.), L’électeur a ses raisons, Paris: Presses de FNSP.
Harrop, Μ. και Miller, W. L. (1987). Elections and Voters: A Comparative Introduction. London: MacMillan.
Heath, A. et al. (1991). Understanding Political Change: The British Voter 1964-1987, Oxford: Pergamon.
Heath, A., Evans, G., and Martin, J. (1993). The Measurement of Core Beliefs and Values: The Development of Sosialist/Laissez Faire and Libertarian/Authoritarian Scales, British Journal Of Political Science (24).
Inglehart, R. (1977). The Silent Revolution. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
Inglehart, R. (1990). Culture Shift in Advanced Industrial Society. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
Janda, K. (1980). Political Parties: A Cross-National Survey. New York: The Free Press.
Kaase, M. & K. Newton (επιμ.) (1995). Beliefs in Government. Oxford: Oxford University Press.
Kavanagh, D. (1983). Political Science and Political Behaviour. London: Allen and Unwin.
Lazarsfeld, P., Berelson, R., και Gaudet H. (1944). The People’s Choice. How the voter makes up his mind in a Presidential Campaign. New York: Columbia University Press.
Lewis-Beck, M. S. (1988). Economics and Elections: The Major Western Democracies. Ann-Arbor: University of Michigan Press.
Μαυρής, Γ. (1999) «Δημοσκοπήσεις και Δημοκρατία στην Ελλάδα» στο VPRC – Η Κοινή Γνώμη στην Ελλάδα, Έρευνες – Δημοσκοπήσεις 2000. Αθήνα: Νέα Σύνορα/Λιβάνης, σελ. 125-153.
Μενδρινού, Μ. (1999) «Κοινή Γνώμη, Αιτήματα Πολιτικής και ‘Θεματικά Κοινά’» στο VPRC – Η Κοινή Γνώμη στην Ελλάδα, Έρευνες – Δημοσκοπήσεις 2000. Αθήνα: Νέα Σύνορα/Λιβάνης, σελ. 45-96.
Μενδρινού, Μ (2002) «Η Κοινή Γνώμη στην Ελλάδα: Συμπτώματα Δυσαρέσκειας» στο Χρ. Βερναρδάκης, (επιμ.) Η Κοινή Γνώμη στην Ελλάδα, Έρευνες – Δημοσκοπήσεις 2002. Αθήνα: Νέα Σύνορα/Λιβάνης, σελ. 35-66.
Μενδρινού, Μ. (2003). «Στρατηγικές Ψήφου και Εκλογικός Ανταγωνισμός στο Ελληνικό Πολιτικό Σύστημα». Τετράδια Πολιτικής Επιστήμης, Τεύχος 2, (Άνοιξη 2003), σελ. 7-33.
Miller, W. E., και Shanks, M. J. (1996). TheNewAmericanVoter. Harvard: Harvard University Press.
Noelle-Neumann, E. (1993).The Spiral of Silence. Chicago: University of Chicago Press.
Norris, P. (1999). Critical Citizens. Global Support for Democratic Government. Oxford: Oxford University Press.
Norris, P. et al. (1999). On Message: Communicating The Campaign. Thousand Oaks: Sage.
Rokkan, S. (1970). Citizens, Elections, Parties. Oslo: Universitets forlaget.
Sarlvik, B., και Crewe, I. (1983). Decade of Dealignment. Cambridge: Cambridge University Press.
Scarbrough, E. (1984). Ideology and Voting Behaviour: An Explanatory Study. Oxford: Clarendon Press.
Schmitt – Beck, R. (1996). ‘Mass Media, The electorate, and the Bandwagon. A study of communication effects on vote choice in Germany’, International Journal of Public Opinion Research (8).
Schmitt, H. (1990). ‘Party Attachment and Party Choice in the European Elections of June 1989. A cross-national comparative analysis of the post-electoral surveys of the European Voters Study 1989'. International Journal of Public Opinion Research (2: 2).
van Deth, J. W. και Scarbrough, E. (1995). The Impact of Values. Oxford: Oxford University Press.
Weisberg, H. F., Krosnick, J. A., και Bowen, B. D. (1996). An introduction to Survey Research, Polling, and Data Analysis. London: Sage Publications.
Υsmal, C. (1986). Le comportement électoral des francais. La Decouverte.
Wildenmann, R. (1998) Η Εκλογική Έρευνα: Συμπεριφορά του εκλογικού σώματος και ανάλυση εκλογών, μετάφραση Β. Γεωργιάδου, Αθήνα: Παπαζήσης.